РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Областна администрация Габрово

Добрите практики и предизвикателствата в работата на образователните медиатори по мерките за обхват на учениците в областта дискутираха на среща, инициирана от областния управител. Тя се проведе в ОУ"Христо Ботев" в гр. Севлиево. В срещата участваха образователни медиатори, представители на РУО – Габрово, общинските администрации, Дирекция „Социално подпомагане“ , ОД МВР и на неправителствения сектор.
По време на дискусията Кристина Сидорова подчерта, че в последните две години се работи сериозно за подобряване на обхвата на учениците в областта. „Убедена съм, че подходът ви е правилен. Само обединението на училищата, институциите и родителите може да върне трайно децата в училище. Радвам се, че в днешната среща имахме възможност да чуем и различните гледни точки - на директорите, на медиаторите и на Центъра за междуетнически диалог „Амалипе“. За държавата ни е от особено значение децата ни да получават знания, да бъдат активна част от образователния процес, а не просто да фигурират в дневниците. Това прави вашата работа на терен много отговорна и важна. Областна администрация, като институцията, която координира и организира процеса по Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст, ще продължава да ви подпомага.“, каза още областният управител.
„Област Габрово има много добри постижения в национален план по отношение на механизма за обхват на учениците.“, подчерта началникът на РУО-Габрово Георги Маринов и допълни, че институциите си сътрудничат за постигането на този резултат.
Медиаторът в училището домакин Николай Василев представи презентация и наблюденията си относно децата в риск от отпадане от образователната система. Според него често това се случва при необходимост да поемат грижата за по-малките си братя и сестри.
Николай Георгиев, медиатор в ПГ „Марин Попов“, допълни разказа с примери от своя професионален път. Той обясни, че учениците виждат по-голяма възможност за реализация в работата, отколкото в ученето. Често те започват да се трудят от ранна възраст, помагайки с пренос и сеч на дърва за огрев, като това е причината за отсъствията им. В училището младежите получават професионална квалификация за водачи на МПС, която ги задържа в учебната институция.
Опитът си споделиха и медиаторът от ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, с. Петко Славейково Филъо Филев и директорът на учебното заведение Маргарита Тинкова.
Eдно от възможните решения за увеличаване на обхвата сред уязвими групи е създаването на родителски клубове. Практиката сподели Валери Ангелов, представител на Център за междуетнически диалог „Амалипе“ и образователен медиатор при Община Габрово. Идеята е да се ангажират повече родителите с мисията за задържането на учениците в образователните институции. В клубовете се обсъждат теми като ранните бракове, зависимости, мотивация за учене чрез добрите примери на реализирани специалисти, с професия и образование. „ Има проблеми, но с много усилия успяваме да стигнем до семействата. Работя с 8 деца в училище в Габрово. От тях четири вече ходят редовно на училище, две са със СОП и това налага различен модел на работа.“, обясни Ангелов