РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Областна администрация Габрово

Новини

Областният управител събра представители на териториални структури, за да коментират намаляването на административната тежест върху гражданите и бизнеса

Областният управител Невена Петкова проведе работна среща с представители на общините от област Габрово и териториалните структури на Националната агенция по приходите, Национален осигурителен институт, Агенция „Митници“, ГРАО - Габрово, ОД на МВР, Служба по геодезия, картография и кадастър и директора на Агенцията по вписвания – Велико Търново. Поводът за срещата са предприетите мерки от Министерски съвет за намаляване на административната тежест върху гражданите и бизнеса чрез премахване на изискването за предоставяне на някои официални удостоверителни документи на хартиен носител.

Невена Петкова запозна участниците в срещата с Решението на Министерски съвет, с което в срок до 1 септември 2017 г. административните органи трябва да приведат системите си за електронен обмен на документи в съответствие с единен технически протокол, утвърден от председателя на Държавната агенция „Електронно управление“. Предсрочното изпълнение на протокола ще гарантира незабавното стартиране на процеса по облекчаване па административната тежест и ще повлияе положително процесите на предоставяне на административни услуги на гражданите и на бизнеса.

Дванадесетте документа, които бяха коментирани на днешната среща са: Удостоверение за вписани в регистър БУЛСТАТ обстоятелства, издавано от Агенцията по вписванията;Удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на юридическо лице в Имотния регистър, издавано от Агенцията по вписванията;Удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на физическо лице в Имотния регистър, издавано от Агенцията по вписванията;Удостоверение за актуално състояние от Търговския регистър, издавано от Агенцията по вписванията;Удостоверение за наличие или липса на задължения за публични държавни вземания, събирани от митническите органи, издавано от Агенция „Митници“;Удостоверение за семейно положение, издавано от общинска администрация;Удостоверение за съпруг/а, деца, издавано от общинска администрация; Удостоверение за брак, издавано от общинска администрация; Удостоверение за наличието или липсата на задължения, издавано от Националната агенция за приходите;Удостоверение обр. УП-7 за размер и вид на пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;Удостоверение обр. УП-8 за доход от пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;Удостоверение за признаване на придобито висше образование в чужбина, издавано от Националния център за информация и документация.

Всеки един, представляващ институция сподели своите виждания за процеса, както и възможността това да се случи. Някои от тях от години предоставят електронни услуги за своите потребители чрез така нар. Персонални идентификационни кодове. Така например „80 % от услугите на Националната агенция по приходите са електронни каза Николета Савчева и допълни, че от 2009 година в НАП – Габрово е въведено Комплексно административно обслужване, но за съжаление не се използва често“. Представителите на общините са категорични, че когато има възможност използват електронните услуги, както и че целят максимално да улеснят гражданите. „Всяка една структура в по-малка или по - голяма степен има готовност да спази сроковете, определени в Решението на Министерски съвет.“ – казаха в заключение участници от срещата, но са категорични, че законодателната нормативна база трябва да претърпи много корекции, за да може структурите да работят електронно.

Наблюдава се значителен ръст на неизпълнените предписания дадени от Дирекция „Инспекция по труда", както и тенденция на увеличаване на общия брой декларирани трудови злополуки, спрямо 2015 г.

Членовете на Областния съвет по условия на труд се запознаха с информация за контролната дейност на Дирекция „Инспекция по труда" през второто тримесечие на 2017г. във връзка със спазване на трудовото законодателството по отношение на здравословните и безопасни условия на труд. Инспекторите от Дирекцията са извършили 377 проверки, в т.ч. 300 планирани проверки. Постъпилите сигнали през изминалото тримесечие са 62, като от тях два сигнала са за проблеми, отнасящи се до осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. Единият сигнал е неоснователен според проверка, а за втория са направени предписания.

Проверени са 37 строителни обекти на територията на Област Габрово. „Стремежа ни е контролът по здравословни и безопасни условия на труд да обхване всички строителни обекти, за които имаме информация - от информационни табели, по данни на РО „Държавен строителен надзор", при огледи или от сигнали.“ – коментира директорът на Дирекцията Катя Колева.

През 2017г. Дирекция „Инспекция по труда" със седалище Габрово има планирани проверки по областна мярка „ спазване на нормите за безопасност на работното оборудване и технологичните процеси в предприятия от всички икономически дейности". По тази мярка през тримесечието са извършени 72 проверки.

Наблюдава се значителен ръст на неизпълнените предписания – 14, за разлика от първото тримесечие на 2017г., когато няма установени неизпълнени предписания. Неизпълнените предписания са основно по трудови правоотношения 13 бр. и едно неизпълнено предписание по здравословни и безопасни условия на труд - нарушение, установено на строителен обект. За всяко неизпълнено предписание Дирекцията търси административно-наказателна отговорност, като размерът на санкцията, съгласно чл. 415, ал. 1 от Кодекса на труда е от 1500 до 10 000 лева.

От изнесената информация става ясно още, че през второто тримесечие на 2017 г. се запазва тенденцията от предходните години на съотношението на констатираните нарушения по здравословни и безопасни условия на труд. Най-голям процент са нарушенията по вътрешно-фирмена организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд - 616 нарушения.

По време на заседанието беше представена информация и по отношение на трудовите злополуки и професионални заболявания през 2016 година. През 2016 г. в ТП на НОИ - Габрово са декларирани 72 бр. злополуки. От тях за бЗ бр. са издадени разпореждания за приемането им за трудови, 9 бр. не се приемат за такива. Съвместно с представители на Дирекция “Инспекция по труда” - Габрово, през 2016 г. са извършени 10 разследвания на злополуки, на основание чл.58, ал. 1 и ал.2 от КСО. През 2016 г. има една трудова злополука, довела до трайна инвалидност, има две признати трудови злополуки, довели до смърт и четири нетравматични - довели до смърт, за които ТЕЛК се е произнесъл за липса на причинно- следствена връзка.

През периода няма получени бързи известия за сигнализиране на съмнения за професионални болести, уточняват от НОИ – Габрово, откъдето правят изводът, че се забелязва тенденция на увеличаване на общия брой декларирани трудови злополуки, спрямо 2015 г.- регистрирани 47 бр. трудови злополуки, което се дължи според тях на неспазването на безопасните условия на труд и ниската квалификация на пострадалите.

Още една интересна статистика представляват и загубените календарни дни вследствие трудови злополуки през 2016 г., които са 3300, а това е с 900 дни повече спрямо 2015 г. „Извършени са текущи проверки на осигурители по спазване на нормативните актове по осигуряването за трудови злополуки и професионална болест, като за резултатите са съставени констативни протоколи и са дадени задължителни предписания. Целта на проверките е да се насочи вниманието на работодателите върху значимостта на безопасността и здравето при работа, както и методическа помощ и консултации по повод на декларирането на злополуките.“ – каза още директорът на ТП на НОИ – Габрово Тодор Костов по време на заседанието на Комисията.

Заместник – министър Малина Крумова коментира проблеми във В и К – сектора с експерти от общините и В и К – дружеството

Ползотворна работна среща проведоха представителите на общините от областта и В и К-дружествата със заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Малина Крумова. Поводът за посещението в Габрово бяха неизяснени въпроси, свързани с ВиК реформата, както и проблеми на общините, срещнати при изпълнение на Договора с Асоциацията по ВиК. Експертите дискутираха конкретни казуси от практиката. В тази връзка зам.- министър Крумова беше категорична, че натрупаният вече опит, в хода на работата, е изключително важен. „Министерството не е носител на цялото познание. Отворени сме за предложения, както законодателни, така и практически, с които да се улесни и подобри процесът на реформата в сектора и да стане по-ефективен“ – каза още зам. – министър Крумова. Според нея е недопустимо излишното забавяне на процеса, особено в консолидираните области. Тя очаква до края на годината да стартира процедурата за Регионалните прединвестиционни проучвания за петте новоконсолидирани територии, където попада и габровската.

По време на срещата бяха коментирани и следващите стъпки, които трябва да се предприемат след присъединяването на Община Севлиево към АВиК, а по отношение на преструктурирането на общинското предприятие Бяла ЕООД, зам. – министърът препоръча заинтересованите страни да седнат на една маса и да разговарят. От думите й стана ясно, че инициативата е в ръцете на севлиевската община, като тя изрази готовност да се включи в обсъждането и да съдейства за вземането на най-доброто решение.

„Проектът за изграждането на язовир „Нейковци“ не е спрял“, това каза зам.-министърът по повод питане от страна на представители на община Трявна и обясни, че се очаква техническият проект да бъде готов до края на годината. Има желание от страна на министерството този проект да бъде завършен, макар и да не е ясно към момента как ще бъда финансиран.

Как малките общини ще могат да кандидатстват по проекти, попитаха по време на срещата, защото населени места с еквивалент жители между 2000 и 10 000 в момента нямат достъп до безвъзмездни европейски средства по оперативните програми за обновяване на ВиК мрежите и пречистващи съоръжения, тъй като не отговарят на изискванията. По този повод зам.-министър Крумова обясни, че се планира създаването на еквивалентен фонд, който да финансира дейности, с които да се постигнат мерките за качество на водите в по-малките населени места. Тя допълни, че в момента се прецизират мерките и изискванията за изпълнение на такива проекти, които ще бъдат въз основа на регионалните прединвестиционни проучвания.

След тази работна срещата областният управител Невена Петкова, която беше и инициатор на посещението на заместник – министър Малина Крумова, ще обобщи и изпрати до МРРБ всички постъпили законодателни предложения от страна на общините в област Габрово.

Областният съвет по образование, наука, младежки дейности обсъди Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст

Областният управител Невена Петкова ръководи заседание на Областния съвет по образование, наука, младежки дейности, култура и спорт. В него представители на общинските администрации, образователни, социални и културни институции и неправителствени организации дискутираха Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. „Той е приет и създаден от Правителството с Решение № 373 от 05.07.2017год. за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. – поясни Петкова и допълни, че причина за въвеждането му е необходимостта от интегрирана политика и ангажираност на всички ведомства и институции, свързани с образованието и с личностното и професионалното развитие на децата и учениците в България. Целта на механизма е да се подобри взаимодействието между институциите и да се определят функциите и задълженията на всички отговорни страни. Областният управител каза още, че по данни на Националния статистически институт през учебната 2015/2016 година приблизително 21 000 ученици са напуснали образователната система, което означава, че всеки 7-ми ученик между 15 и 18 години не е в училище. Основните причини са свързани със социално-икономически фактори, институционални проблеми, миграция, фактори на местоживеенето и жилищната среда, етнокултурни фактори, както и проблеми, свързани с образователната система. „Комплексните мерки и добрата координация между институциите от няколко различни сектора на всяко ниво на управление – национално, регионално, местно и училищно, са крайно необходими.“ – категорична е Петкова, която определи тази среща като първата от поредица такива. Тъй като Механизмът поражда множество въпроси, областният управител пое ангажимент след като всички членове на съвета се запознаят задълбочено с него да ги опишат, след което да бъдат обобщени и зададени на заместник министър – председателя.

Началникът на РУО – Габрово Георги Маринов коментира, че Механизмът налага създаване на екипи за съвместна работа на институциите за обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. Включва правила за обмен на информация между институциите за децата и учениците, които не са обхванати в образователната система, които са в риск от преждевременно отпадане, преждевременно са отпаднали или не могат да бъдат открити на постоянния им или на настоящия адрес.

С Механизма се определят редът и сроковете за формиране на екипите за съвместна работа на институциите, както и дейностите, чрез които ще се идентифицират децата и учениците в задължителна училищна възраст, които не са обхванати в образователната система. Механизмът посочва и начина на взаимодействието на екипите с компетентните институции, с родителите, както и за привличането на медиатори.

Георги Маринов допълни още, че след заседанието РУО – Габрово ще изпрати до всички присъстващи институции изготвен от тях план/график с кратко и ясно разписани задълженията и сроковете за изпълнение.

Постоянната комисия по заетост гласува предложения за промяна в утвърдената методика за подбор и оценка на заявките по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ „Обучения и заетост за младите хора“ и „Обучение и заетост“

Заместник областният управител Мария Пенева ще изпрати мотивирано предложение до министъра на труда и социалната политика за промяна в утвърдената методика за подбор и оценка на заявките от работодатели, кандидатстващи по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ „Обучения и заетост за младите хора“ и „Обучение и заетост“ по ОП „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020. Това стана ясно днес по време на заседание на Постоянната комисия по заетост към Областния съвет за развитие. Членовете на съвета единодушно подкрепиха направените предложения от четири общините в област Габрово методиката за подбор и оценка по проект „Обучения и заетост за младите хора“ да бъде разделена на два компонента – единият да е приложим за работодатели от реалния сектор, вторият – да е приложим за работодатели в лицето на общинските администрации. В тази връзка общините предлагат и критериите за оценка да бъдат обособени за различните компоненти и да има равнопоставеност на работодателите по отношение на работните места. Предложенията идват в следствие на това, че определените до този момент критерии не могат да бъдат изпълнени от общините, за да получат съответния брой точки и да попаднат в по-предни позиции в класирането. „Наемането на млади хора, включването им в допълнителни обучения и квалификация, с цел задържането им в малките населени места е един от основните приоритети на общините. Улесняването на прехода от образование към заетост за безработни младежи, които получават първи или втори шанс за работа, нови или усъвършенствани професионални умения и знания, придобити на работното място, както и придобиването на квалификация помага за по-успешното им включване на пазара на труда. В същото време в общините има дейности с местно значение като почистване и облагородяване на териториите за обществено ползване, за които биха могли да бъдат заети безработни лица от приоритетните целеви групи“ – аргументират се представителите от общините в региона.

Освен това решение, членовете на Комисията приеха и предложението направено от директора на Бюрото по труда, което да дава възможност неусвоените средства по „Обучения и заетост за младите хора“ да бъдат пренасочени към „Обучение и заетост“ съобразно необходимостта в нашата област. Това предложение беше обосновано с данни, според които от 2 337 регистрирани безработни лица 2016 лица са над 30 години, 929 лица са над 50 години, 705 лица са над 54 години, а с регистрация над 12 месеца или това са така наречените продължително безработни са 418 лица.

Още статии...