РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Областна администрация Габрово

Новини

Областният управител участва в заседание във връзка с Административната реформа и намаляването на тежестта за бизнес и граждани

Областният управител Невена Петкова участва в работна среща, инициирана от вицепремиера и председател на Съвета за административна реформа Томислав Дончев с представители на областните администрации, Националното сдружение на общините и Върховната административна прокуратура. Там тя представи предложения за оптимизиране на административните услуги, извършвани от областните администрации. За 12 от тях Петкова предлага да се въведе служебно начало, а именно част от документите, които са необходими за извършване на съответната административна услуга, да се събират по служебен път от администрацията, която ги издава. Две от административните услуги областният управител на Габрово предложи да се предоставят в друг вид и в тази връзка са предложени и нормативни промени.

По време на срещата стана ясно, че е изготвен и приет методически документ в помощ на областните управители, за да се подпомага контролната им дейност по отношение на законосъобразността на актовете на общинските съвети като част от мерките за подобряване и оптимизиране на услугите за гражданите и бизнеса.

Предстои Съветът за административна реформа да одобри модел за стандартизиране и унифициране на предоставяните от областните администрации услуги чрез уеднаквяване на наименования на услуги и документи, на процедури, образци и срокове за извършване на услугите.

„Административната реформа е комплексно усилие, което изисква комплексен подход. Задачата ни е голяма и тя не може да бъде изпълнена със сепаративни действия в отделните администрации“- заяви Томислав Дончев в подкрепа на решението в разговора с областните управители да участват всички въвлечени страни.

До месец септември нарочна работна група с представители на централната администрация и областните управители ще анализира предложенията и ще подготви условията за тяхното прилагане в действие.

Областната комисия по безопасно движение по пътищата прие мерки за предотвратяване на ПТП в населените места през 2017 г

Заместник областният управител Мария Пенева свика Областната комисия по безопасно движение по пътищата във връзка с промяна в НАРЕДБА № 2 от 17.01.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътна маркировка, издадена от министъра на регионалното развитие и благоустройството, обн., ДВ,бр. 74 от 20.09.2016 г., в сила от 20.09.2016 г.. По време на заседанието членовете на Комисията приеха набелязани мерки за предотвратяване на ПТП в населените места през 2017 г. Да бъдат изготвени Общински програми за 2017-2018 с мерки за подобряване на безопасността на движението по пътищата.

Приетият план за работа предвижда обезопасяване на районите около училищата с пътна маркировка до в срок до13.09.2017г., да се изградят изкуствени неравности, предпазни огради и да се ограничи достъпа на МПС в училищните дворове. Ремонт на уличната мрежа, а на места където е необходимо полагането на износващ пласт грапава настилка увеличаваща сцеплението и намаляваща спирачния път.

До 13.09.2017г., съгласно Наредба №2 от 17.01.2001г. за сигнализация на пътищата с пътна маркировка, да се освежи съществуващата хоризонтална маркировка и да се положи нова, там където условията на движение го изискват.

Да се повиши контролът на паркиране върху паркоместа предназначени за спиране и паркиране на моторни превозни средства, управлявани от хора с увреждания, както и контролът върху достъпността на градски транспорт.

По време на заседанието бяха коментирани и мерки за предотвратяване на ПТП извън населените места, които са насочени към подобряване на управлението на движението по участъците от републиканската и общинската пътна мрежа чрез създаване на организация за информиране на водачите при промяна условията за движение.

Коментирана беше и по-добрата координация между контролните органи на отделните институции.Набелязани бяха мерки за повишаване на гражданската информираност - кампании, конкурси, състезания, викторини.

Контролът по изпълнението на мерките ще се осъществява на всяко тримесечие от комисията по безопасност на движението по пътищата, отчитайки статистическите показатели, предоставяни от Сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР - Габрово, отчет на РУО и отчетите за изпълнение на Общинските програми за подобряване на безопасността на движението по пътищата. Изпълнителна агенция автомобилна администрация всеки месец ще предоставя отчет за направените проверки и констатираните нарушения.

„Свободата през погледа на детските очи“ е акцентът в програмата на Национално честване Шипченската епопея

„Свободата през погледа на детските очи“ е акцентът в програмата на Национално честване Шипченската епопея, което се провежда под патронажа на Президента на Република България. Това обяви областният управител на Габрово Невена Петкова днес, по време на представянето на програмата за тържествата, които ще преминат и под знака на 140 – годишнината от Шипченската епопея. „Датата и мястото, което сме избрали за презентиране на събитието не са случайни, защото от днес отброяваме точна един месец до кулминацията на връх Шипка, а сме в Регионалния исторически музей, където вече е подредена изложбата „Габрово сигурният тил на Шипка“ – обясни Петкова. Тя поясни, че програмата е богата и наситена със събития, а в организацията се включват над 10 институции. Вече има две виртуални изложби достъпни за разглеждане, предстои на 21 август да бъде открита външна изложба „140 години признателност“. Освен че ще представя уникални архивни кадри, които малцина са виждали, идея е тя да бъде своеобразен мост между поколенията. „Ние акцентираме върху децата, които са нашето бъдеще, но те трябва да знаят и нашето минало. Затова обединени двете институции – Държавен архив – Габрово и Областна администрация – Габрово, подбраха кадри, разкриващи емоции и признателност. Изложбата ще бъде внушителна по размери, ситуирана пред Националната Априловска гимназия, но по-важното е усещането, което тя ще внушава на всички габровци и гостите на града.“ – сподели областният управител. В честването ще има и международно участие обяви Невена Петкова и поясни, че се очаква на 24 август да пристигнат група русначета, които да се включат активно в тържествата. Асоциация „Освобождение“ от Ловеч е поела ангажимент да организира среща „140 години памет“ с родственици на участници в епопеята като са издирени и поканени вече потомци на български опълченци, а също така и на руски, украински, белоруски, и полски войници. Още един момент от програмата, на които областният управител постави акцент е една интересна изложба, която ще бъде открита на 25 август и представлява виждането на тема „Свобода“, пречупено през детския поглед, организатор на която са Ротари клуб – Габрово. Изложбата е с рисунки на ученици на художничката Ема Вертерова и ще бъде допълнена от уникални рисунки на деца на възраст 4 и 5 години от ДГ „Радост“ и ДГ „Явор“. Отново там всички присъстващи ще видят една продукция - блиц въпроси с дечица. „Повярвайте отговорите, дадени на простички въпроси като „Какво е свобода?“ и „Какво е Шипка?“ са толкова истински и по детски чисти, че ще ви накарат и да се усмихнете, и да се замислите.“ – разказа Невена Петкова. Спазвайки традицията и през настоящата година ще има състезания за деца и открит урок. Новото е, че урокът по родолюбие ще изнесат двама млади хора – докторантите на проф. Петко Петков - Иван Христов и Йордан Минчев. В кулминационния ден 26 август се предвиждат отново много мероприятия на Върха и в Габрово. Точно по обед ще се състои официалната част на връх Шипка, и възстановка на събитията. „Веднага след това ще поканим всички дошли да съпреживеят с нас празника на едно българско хоро – символ на вечния кръговрат и на обединението ни, което имаме амбицията да започне от Паметника на Свободата до паркинга на връх Шипка.“ – сподели областният управител. Разбира се предвижда се денят да завърши с тържествен концерт и заря – проверка на площада в Габрово, както подобава на събития с национално значение, коментира още Петкова и допълни, че за всички тези мероприятия са осигурени средства от Министерски съвет, Министерство на културата, което също ще финансира едно от събитията.

„И през настоящата година Национално честване Шипченска епопея ще бъде проведено и организирано благодарение и на родолюбиви българи, собственици на фирми. Нашата огромна благодарност е към дарителите ни - фирмите ЕЛВИ ООД, ПАРАЛЕЛ ЕАД, СИБАНК, ХАМБЕРГЕР БЪЛГАРИЯ, ХЕЛИОС АД, ХЕРОС СТРОЙ, ДИСИКОМ ООД. Благодарим за подкрепата и на Обществен дарителски фонд – Габрово и Община Габрово.“ – обяви пред медиите областният управител на Габрово Невена Петкова, която изказва благодарност и на всички, участници в организацията на Национално честване Шипченска епопея – Регионален исторически музей – Габрово, Регионална библиотека „Априлов – Палаузов“ – Габрово, Държавен архив – Габрово, Национален парк-музей „Шипка – Бузлуджа“, Исторически музей – Казанлък, Ротари клуб – Габрово, Регионално управление на образованието, Асоциация „Освобождение“ – Ловеч, Инициативен комитет при кмета на община Хасково, Национално дружество „Традиция“, Областна администрация – Стара Загора, НЧ „Будителите“ – Габрово.

Цялата програма за тържествата може да намерите на сайта на Национално честване Шипченска епопея www.shipka.org, както и на страницата ни във Facebook

Областният управител събра представители на териториални структури, за да коментират намаляването на административната тежест върху гражданите и бизнеса

Областният управител Невена Петкова проведе работна среща с представители на общините от област Габрово и териториалните структури на Националната агенция по приходите, Национален осигурителен институт, Агенция „Митници“, ГРАО - Габрово, ОД на МВР, Служба по геодезия, картография и кадастър и директора на Агенцията по вписвания – Велико Търново. Поводът за срещата са предприетите мерки от Министерски съвет за намаляване на административната тежест върху гражданите и бизнеса чрез премахване на изискването за предоставяне на някои официални удостоверителни документи на хартиен носител.

Невена Петкова запозна участниците в срещата с Решението на Министерски съвет, с което в срок до 1 септември 2017 г. административните органи трябва да приведат системите си за електронен обмен на документи в съответствие с единен технически протокол, утвърден от председателя на Държавната агенция „Електронно управление“. Предсрочното изпълнение на протокола ще гарантира незабавното стартиране на процеса по облекчаване па административната тежест и ще повлияе положително процесите на предоставяне на административни услуги на гражданите и на бизнеса.

Дванадесетте документа, които бяха коментирани на днешната среща са: Удостоверение за вписани в регистър БУЛСТАТ обстоятелства, издавано от Агенцията по вписванията;Удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на юридическо лице в Имотния регистър, издавано от Агенцията по вписванията;Удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на физическо лице в Имотния регистър, издавано от Агенцията по вписванията;Удостоверение за актуално състояние от Търговския регистър, издавано от Агенцията по вписванията;Удостоверение за наличие или липса на задължения за публични държавни вземания, събирани от митническите органи, издавано от Агенция „Митници“;Удостоверение за семейно положение, издавано от общинска администрация;Удостоверение за съпруг/а, деца, издавано от общинска администрация; Удостоверение за брак, издавано от общинска администрация; Удостоверение за наличието или липсата на задължения, издавано от Националната агенция за приходите;Удостоверение обр. УП-7 за размер и вид на пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;Удостоверение обр. УП-8 за доход от пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;Удостоверение за признаване на придобито висше образование в чужбина, издавано от Националния център за информация и документация.

Всеки един, представляващ институция сподели своите виждания за процеса, както и възможността това да се случи. Някои от тях от години предоставят електронни услуги за своите потребители чрез така нар. Персонални идентификационни кодове. Така например „80 % от услугите на Националната агенция по приходите са електронни каза Николета Савчева и допълни, че от 2009 година в НАП – Габрово е въведено Комплексно административно обслужване, но за съжаление не се използва често“. Представителите на общините са категорични, че когато има възможност използват електронните услуги, както и че целят максимално да улеснят гражданите. „Всяка една структура в по-малка или по - голяма степен има готовност да спази сроковете, определени в Решението на Министерски съвет.“ – казаха в заключение участници от срещата, но са категорични, че законодателната нормативна база трябва да претърпи много корекции, за да може структурите да работят електронно.

Наблюдава се значителен ръст на неизпълнените предписания дадени от Дирекция „Инспекция по труда", както и тенденция на увеличаване на общия брой декларирани трудови злополуки, спрямо 2015 г.

Членовете на Областния съвет по условия на труд се запознаха с информация за контролната дейност на Дирекция „Инспекция по труда" през второто тримесечие на 2017г. във връзка със спазване на трудовото законодателството по отношение на здравословните и безопасни условия на труд. Инспекторите от Дирекцията са извършили 377 проверки, в т.ч. 300 планирани проверки. Постъпилите сигнали през изминалото тримесечие са 62, като от тях два сигнала са за проблеми, отнасящи се до осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. Единият сигнал е неоснователен според проверка, а за втория са направени предписания.

Проверени са 37 строителни обекти на територията на Област Габрово. „Стремежа ни е контролът по здравословни и безопасни условия на труд да обхване всички строителни обекти, за които имаме информация - от информационни табели, по данни на РО „Държавен строителен надзор", при огледи или от сигнали.“ – коментира директорът на Дирекцията Катя Колева.

През 2017г. Дирекция „Инспекция по труда" със седалище Габрово има планирани проверки по областна мярка „ спазване на нормите за безопасност на работното оборудване и технологичните процеси в предприятия от всички икономически дейности". По тази мярка през тримесечието са извършени 72 проверки.

Наблюдава се значителен ръст на неизпълнените предписания – 14, за разлика от първото тримесечие на 2017г., когато няма установени неизпълнени предписания. Неизпълнените предписания са основно по трудови правоотношения 13 бр. и едно неизпълнено предписание по здравословни и безопасни условия на труд - нарушение, установено на строителен обект. За всяко неизпълнено предписание Дирекцията търси административно-наказателна отговорност, като размерът на санкцията, съгласно чл. 415, ал. 1 от Кодекса на труда е от 1500 до 10 000 лева.

От изнесената информация става ясно още, че през второто тримесечие на 2017 г. се запазва тенденцията от предходните години на съотношението на констатираните нарушения по здравословни и безопасни условия на труд. Най-голям процент са нарушенията по вътрешно-фирмена организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд - 616 нарушения.

По време на заседанието беше представена информация и по отношение на трудовите злополуки и професионални заболявания през 2016 година. През 2016 г. в ТП на НОИ - Габрово са декларирани 72 бр. злополуки. От тях за бЗ бр. са издадени разпореждания за приемането им за трудови, 9 бр. не се приемат за такива. Съвместно с представители на Дирекция “Инспекция по труда” - Габрово, през 2016 г. са извършени 10 разследвания на злополуки, на основание чл.58, ал. 1 и ал.2 от КСО. През 2016 г. има една трудова злополука, довела до трайна инвалидност, има две признати трудови злополуки, довели до смърт и четири нетравматични - довели до смърт, за които ТЕЛК се е произнесъл за липса на причинно- следствена връзка.

През периода няма получени бързи известия за сигнализиране на съмнения за професионални болести, уточняват от НОИ – Габрово, откъдето правят изводът, че се забелязва тенденция на увеличаване на общия брой декларирани трудови злополуки, спрямо 2015 г.- регистрирани 47 бр. трудови злополуки, което се дължи според тях на неспазването на безопасните условия на труд и ниската квалификация на пострадалите.

Още една интересна статистика представляват и загубените календарни дни вследствие трудови злополуки през 2016 г., които са 3300, а това е с 900 дни повече спрямо 2015 г. „Извършени са текущи проверки на осигурители по спазване на нормативните актове по осигуряването за трудови злополуки и професионална болест, като за резултатите са съставени констативни протоколи и са дадени задължителни предписания. Целта на проверките е да се насочи вниманието на работодателите върху значимостта на безопасността и здравето при работа, както и методическа помощ и консултации по повод на декларирането на злополуките.“ – каза още директорът на ТП на НОИ – Габрово Тодор Костов по време на заседанието на Комисията.

Още статии...