Постигнато пълно съгласие за ръководството на Районна избирателна комисия – Габрово
Пълно съгласие за ръководството на Районната избирателна комисия в Габрово постигнаха представителите на парламентарно представените партии и коалиции, по време на проведените днес консултации за състава на РИК за произвеждане на изборите за народни представители на 4 април 2021 г. Консултациите бяха свикани и водени от областния управител на Габрово Невена Минева.
Всички представители на парламентарно представените партии и коалиции и партиите и коалициите, които имат избрани с техните кандидатски листи членове в Европейския парламент от Република България, но не са парламентарно представени, направиха предложения за състав на членове на РИК-Габрово.
Подкрепени единодушно бяха предложенията за председател, секретар и двамата заместник – председатели, както и за членовете на РИК от съответните квоти. Не се постигна съгласие за определяне представителя от КОАЛИЦИЯ „ОБЕДИНЕНИ ПАТРИОТИ – НФСБ, АТАКА И ВМРО”, която има право на един член в състава, а бяха излъчени две предложения. При така създалата се ситуация Централната избирателна комисия ще го определи служебно.
Предстои областният управител Невена Минева да изпрати своето предложение в ЦИК за назначаване на Районна избирателна комисия – Габрово. Ръководство, което ще бъде предложено е за председател - Мария Недева, излъчен от ПП „ГЕРБ“, двама зам. - председатели - Евгени Попов и Маргарита Ангелова – съответно от ПП ДПС и ПП „ВОЛЯ“, и секретар Еленка Колева – от КОАЛИЦИЯ "БСП ЗА БЪЛГАРИЯ".
Съставът на РИК ще е с общ брой 15 члена, включително председател, двама заместник - председатели и секретар, като съотношението между партиите и коалициите от партии е както следва: ПП „ГЕРБ” - 6, КОАЛИЦИЯ "БСП ЗА БЪЛГАРИЯ" – 4, ПП „ДВИЖЕНИЕ ЗА ПРАВА И СВОБОДИ“ – 2, КОАЛИЦИЯ „ОБЕДИНЕНИ ПАТРИОТИ – НФСБ, АТАКА И ВМРО” – 1, ПП „ВОЛЯ“ – 1, КОАЛИЦИЯ „ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ – ОБЕДИНЕНИЕ“ – 1.
Близо 1 милион лева получават три гимназии от област Габрово по Национална програма „Изграждане на училищна STEM среда“
20 милиона лева за националната програма, с която се изграждат и оборудват модерни центрове в училищата, които развиват иновации в областта на природните науки, дигиталните технологии, инженерното мислене и математиката бяха отпуснати по време на правителственото заседание вчера. Средствата ще получат 113 държавни и общински училища. За големите училища с над 300 ученици максималното финансиране е до 300 000 лв, а за по-малките под 300 ученици до 50 000 лв.
Одобрени от габровска област са три гимназии с максимален размер на финансиране 300 000 лв. – това са ПГТ „Пенчо Семов“ – Габрово, ПТГ „Д-р Никола Василиади“ - Габрово и ПГМЕТ „Ген. Иван Бъчваров“ – Севлиево.
„STEM центровете са не просто оборудване - обзаведени и модернизирани кабинети. Те са и модел на учене, който стимулира в по-голяма степен подготовката по математика и природни науки“, счита министърът на образованието Красимир Вълчев, който информира още, че по Плана за възстановяване и развитие на Европа е предвидено във всички над 2000 училища в страната да се изградят подобни модерни кабинети.
Национална програма „Изграждане на училищна STEM среда” има за цел да повиши интереса на учениците и техните постижения в областта на науките и технологиите, като подкрепи създаването на училищни центрове с фокус върху STEM. Те ще предоставят всички необходими условия за провеждането на съвременно и качествено STEM обучение в училище.Всеки училищен STEM център съдържа промяна в четири елемента – образователна среда и технологии, учебно съдържание, методи на преподаване, организация и управление на училищните процеси.
Защо е важна тази програма?
- Младите хора ще придобият нужните знания и умения, за да се реализират успешно в професиите на бъдещето;
- Учениците ще се обучават в среда и чрез методи, близки до бизнеса и реалния живот;
- Обучението в училище ще насърчава ученето чрез творчество и създаването на иновативни решения за проблеми от реалността;
- Повече млади хора ще избират да се обучават и реализират в професиите, свързани с наука и технологии;
- Младите хора могат да имат успешно бъдеще и достоен живот в България.
Всичко за програмата, както и условията и насоките за кандидатстване, може да намерите на официалната страница https://stem.mon.bg/
ОТЧИТА СЕ ЗНАЧИТЕЛЕН РЕЗУЛТАТ В РАБОТАТА НА ДЪРЖАВАТА ЗА ГАРАНТИРАНЕ ПРАВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕ НА ДЕЦАТА И УЧЕНИЦИТЕ За област Габрово от началото на дейността на Механизма до сега процентът необхванати деца и ученици се променя от 17 % на 1,5 %
През последните години България има все по-координирана и целенасочена политика за обхващането на деца и ученици в образователната система и реализира значителни резултати в усилията за проследяване правото на образование. Това беше отчетено на онлайн среща на Координационното звено по Механизма за съвместна работа на институциите по включване и предотвратяване на отпадането на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст, в която участваха и областният управител Невена Минева и началникът на РУО – Габрово Георги Маринов.
При откриване на срещата вицепремиерът Томислав Дончев отбеляза, че с работата си екипите по обхват са разрешили един от основните проблеми в образованието, а именно обхващането на децата и учениците в образователната система. Според него целият натрупан опит на институциите да работят заедно трябва да се съхрани и да продължи в максимална степен след преодоляване на предизвикателствата, свързани с пандемията.
По данните за дейността на Механизма за последните три години в системата са се върнали или са записани за първи път над 50 000 деца и ученици. Увеличава се и броят на обхванатите в задължително образование, като новозаписаните през тази година са над 6 000. Успоредно с това намалява и делът на необхванатите 15-годишни ученици, като към момента той е само 5% за разлика от 2018 г., когато е бил над 7%. Наблюдава се и тенденция за увеличаване на средния брой години, в които учениците остават в образователната системата. За област Габрово данните сочат, че от 12 137 подлежащи деца и ученици към месец юли 2017 г. необхванатите са били 2059 или 17% /включително в чужбина/. След усилената работа от страна на всички институции към месец септември 2020 г. от 11 834 подлежащи деца и ученици, необхванатите са 179 или 1,5 % /включително в чужбина/.
Особен акцент беше поставен от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев върху дейността на образователните медиатори и социалните работници, които активно се включват в работата - носят образователни материали до домовете на децата и разговарят с родителите им за ползите от обучението и за възможностите за реализация след придобиване на качествено образование. Министър Красимир Вълчев благодари и на областните управители за активната работа при координацията на дейностите на институциите и подчерта, че занапред трябва да се активира Механизмът повече по отношение на 4-годишните деца, като се развие териториалната отговорност на училищата и детските градини. Той посочи, че за намаляване на таксите за посещения в детските градини в бюджета са предвидени 25 млн. лева, както и 110 млн. лв. за строеж на детски градини по Програмата на МОН. Успоредно с това страната ни инвестира и в осигуряване на персонални устройства за учениците и учителите, като през последните 10 месеца бяха закупени около 28 000 компютъра за нуждите на обучението от разстояние. „През декември спрямо април беше повишен обхватът на учениците в електронно обучение с 2%. През същия месец бяха раздадени над 32 000 устройства за ползване от учениците“, уточни още министър Вълчев. Отделно ще бъдат закупени още 80 000 устройства по инструмента на ЕС за справяне с предизвикателствата от пандемията от Covid-19 „React ЕU“, допълни Вълчев.
Министърът на труда и социалната политика Деница Сачева информира, че над 1800 деца и младежи без родители са получили техника и безплатен интернет, за да учат. Тя припомни, че родители на близо 30 000 първокласници и над 24 000 осмокласници получиха помощ, за да се стимулира записването на деца в училище и да се ограничи отпадането им след 7 клас от системата. Над 35 700 семейства са получили помощ за отглеждане на дете по време на обучението от разстояние, като са изплатени 30 млн. лева до момента. 73 милиона са осигурени за цялата година.
Продължават усилията на институциите за връщане и предотвратяване на отпадането на деца и ученици от образователната система. От съществено значение за ефективността на дейностите са добрата комуникация и сътрудничество между всички страни на регионално и местно ниво.