Постоянната комисия по заетост към Областния съвет за развитие одобри Регионална програма за заетост на област Габрово за 2024 година

Постоянната комисия по заетост към Областния съвет за развитие одобри Регионална програма за заетост на област Габрово за 2024 година. Това се случи на редовно заседание, което се проведе днес в Заседателната зала на Областна администрация- Габрово под председателството на заместник областния управител Даниела Маринова.
Фокусът на програмата е насочен към облагородяване на околната и жизнена среда чрез осигуряване на субсидирана заетост на 27 безработни лица в екологични дейности в населени места от четирите общини на област Габрово. 127 440 лв. са средствата, отпуснати от държавния бюджет. Финансовият принос от страна на общините е 1 680 лв. Програмата предвижда осигуряване на субсидирана заетост (от 3 до 5 месеца) на лица от приоритетните групи на пазара на труда, посочени в НПДЗ-2024.

448184916_867808202041809_49715875114430103_n.jpg

Националният музей на образованието бе отличен с Почетен плакет на Областен управител

Заместник областният управител Даниела Маринова връчи Почетен плакет на Областен управител на директора на Националния музей на образованието Любка Тинчева по повод 50-годишнината на институцията. Началото на проявите по повод годишнината бе поставено днес с Национална научна конференция на тема „Музеите и българското образование – традиции и модерност“, като ще продължат и през есента.
„За мен е чест да Ви поздравя по повод 50-годишнината на Националния музей на образованието. Над 180 000 културни ценности се съхраняват в храма на знанието, където вече половин век малки и големи имат шанса да се запознаят с развитието на българската просвета от Х век до наши дни.
„Образованието е най-мощното оръжие, което можете да използвате, за да промените света.“ – тези думи на Нелсън Мандела най-добре описват важността на Вашето призвание да пазите спомена за развитието, да събирате и подреждате пъзела на българското образование, съградено с усилията на стотици.
В нашето общество музеят не е само храм и съкровищница на материална и духовна култура. Той има мисията да направи тази култура достояние на хората и най-вече на подрастващите. Мисия, която се пази с достойнство, изпълнява се с гордост и е достойна за уважение.
Поклон пред труда Ви пазители! Ще припомня и завета, който Васил Априлов следва и ни завеща-" Аз не жадувам за слава, моята цел се състои в това да бъда полезен на моите съотечественици, да направя добро...", и ще Ви пожелая доброто да Ви следва, защото славата е преходна, а то остава като мощно ехо, способно да прехвърли пределите и ограниченията на времето, да запали искра и да я превърне във вечен огън. “ , гласи поздравителния адрес от областния управител, който Даниела Маринова прочете.
Участниците в научната конференцията са 35, а тематичните направления са три:
Представяне на културно-историческото наследство - традиции, иновации, съвременни тенденции и музейни практики;
Васил Априлов – дарител и основоположник на модерното българско училище. Приносът му за българското образование, история, нумизматика, етнография, фолклористика;
Просветни дейци през Възраждането и ролята им за развитието на българското образование.
Научен ръководител е проф. дин Вера Бонева.448324960_867705925385370_8778415330847324280_n.jpg

На среща в Габрово бяха обсъдени стъпки за реализиране на проекта за тунел под връх Шипка

448102005_867715345384428_8029188131308797114_n.jpg
"Повече от 127 години се очаква изграждането на тунел под Шипка. Днес имаме шанса да започне същинската реализация. Както знаете, през месец април падна и последната пречка за реализация на проекта. Решението на Върховия административен съд е окончателно и не подлежи на обжалване". Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството инж. Виолета Коритарова, по време на работна среща в Габрово днес, на която бяха обсъдени стъпки за реализиране на проекта за тунел под връх Шипка.
"Тунелът под Шипка няма как да не бъде завършен", категорична бе Виолета Коритарова. И допълни, че се очаква с построяването на съоръжението трафикът да се увеличи и да нарасне до над 10 хил. моторни превозни средства за денонощие.
Агенция „Пътна инфраструктура“ е готова с административните процедури. Но въпреки това всички знаем, че има няколко варианта. Затова бих искала да създадем работна група и всяка институция да поеме отговорност, за да може до година и половина същинската работа да започне. А след 4 години да можем да кажем, че имаме връзката север-юг, каза още министър Коритарова. И изрази очакване всяка ангажирана институция да поеме своята отговорност и да участва активно в предстоящите месечни срещи за проследяване на напредъка в работата.
По време на разговора, организиран по покана на министър Коритарова и с любезното домакинство на Таня Христова, кмет на община Габрово, бяха обсъдени стъпките за реализирането на проекта. Дискутирано бе има ли нужда от ново проектиране, което би възпрепятствало започването на същинското строителство. За ускоряването му работната група ще изработи график на дейностите и сроковете, които предстоят от всяка една институция.
"Тази среща е рестарт на един много важен обект. С вашата ангажираност и с умението да управлявате различни институции, тази всъщностпроцедурна сага наистина ще започне да се реализира. Не ми се иска да се връщам назад, но мисля, че фактите и цифрите са достатъчно красноречиви. Две години нищо не се е случвало в рамките на договора, който реално съпътства изпълнението на този последен етап", каза кметът на Габрово Таня Христова.
"Това е стратегически обект за развитие на икономиката. Не може повече да делим България пред и зад Балкана. Трябва да осигурим необходимата инфраструктура за транспортна свързаност, така че икономиката да може да бъде развивана.“, заяви регионалният министър. Инж. Коритарова подчерта, че трябва да се мисли и за транспортната свързаност към автомагистралите „Хемус“ и „Тракия“, както и за изграждане на обход, който да извежда транзитния трафик от населените места.
"Нашата отговорност е да осигурим необходимите условия за безопасност на пътя. МРРБ и Агенция „Пътна инфраструктура“ мислим стратегически за обезпечаване на минимум 3-4 връзки в посока север-юг, които да дадат стабилност за икономическо развитие на страната", допълни тя.
Тунелът ще осигури най-пряката връзка между Северна и Южна България в централната част на страната. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната – в област Стара Загора. Основните транспортни направления, които ще обслужва тунелът, са: Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа). Ще се повиши безопасността на движение и целогодишно ще се улесни преминаването на шофьорите от двете страни на Стара планина. Това ще се отрази на икономическото и социалното развитие на региона и на туризма.
На срещата министър Коритарова обяви създаването на работна група, която ще изготви график с дейности и срокове, които предстоят за всяка ангажирана институция. Заседанието на работната група ще бъде на 12 юли с представители на МРРБ, АПИ, министерствата на околната среда и водите, на земеделието и храните и на транспорта, областните управи на Габрово и на Стара Загора, както и на общините Габрово и Казанлък.
Проектирането на съоръжението започна след близо тригодишна процедура по Закона за обществените поръчки, която беше стартирана през 2019 г. и премина през обжалване в съда. Договорите с избраните изпълнители са подписани. Стойността на контракта за проектиране и строителство е 358 020 000 лв. с ДДС. Изпълнител е ДЗЗД „Консорциум ПСВТ“. Строителният надзор е възложен на ДЗЗД „Трансконсулт – Свеко“. Договорът е 6 479 935,20 лв. с ДДС.
Проектът за изграждането на тунела под връх Шипка е включен за финансиране в оперативната програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г.
Срокът за проектиране на съоръжението е осем месеца, а строителството ще продължи около три години и половина. Заложено е изграждането на пет тунела с обща дължина 4 км. Този под Шипка ще бъде с дължина от 3,2 км, а останалите четири тунела са по-малки. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 бр. армирани насипи, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и т. н.
В срещата участваха заместник-министърът на транспорта и съобщенията Димитър Недялков, областните управители на Габрово Мария Башева - Венкова и на Стара Загора Ива Радева, зам.-кметът на Казанлък Даниела Коева, Томислав Дончев – бивш кмет на Габрово, инж. Венцислав Атанасов – член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, изпълнителният директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър инж. Момчил Терзийски и представители на регионалните им структури, директорът на РИОСВ Велико Търново Мая Радева, експерти от институциите, представители на изпълнителите и на строителния надзор.