Държавата и неправителственият сектор набелязаха спешни мерки за намаляване на пътнотранспортния травматизъм в България

Промяна в организацията на контрола на МВР с акцент на превенцията; денонощни проверки на водачите, извършващи обществен превоз на пътници и товари; подобряване на координацията между всички ангажирани институции и общи инспекции на пътя. Това са част от спешните мерки за намаляване на пътнотранспортния травматизъм в България, които бяха приети днес на заседание на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата. Комисията е най-висшият консултативен орган, в който участие вземат представители на всички ангажирани институции и неправителствения сектор.

Заседанието бе открито от заместник министър-председателя по обществен ред и сигурност и министър на вътрешните работи Иван Демерджиев.

„Трябва да предприемем трайни мерки, а не инцидентни“, посочи министър Демерджиев. „Още при встъпването си в длъжност подчертахме, че решаването на проблема с катастрофите е наш приоритет“, допълни той.

Дискусиите бяха водени от Мария Лазарова, заместник-председател на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП).

Стартираха ежемесечни всеобхватни проверки на територията на страната, с участието на всички контролни органи: МВР, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА), Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), НАП и Агенция „Митници“. Организацията и координацията им ще се извършва от ДАБДП. Единното синхронизирано действие на контролните институции доказано води до възможно най-силен ефект на превенцията. Така при една проверка всеки контролен орган ще проверява пътното превозно средство в зависимост от своите компетенции, а общите инспекции ще намалят корупционния риск, стана ясно по време на заседанието.

Заедно с това започват общи ежемесечни проверки  на екипи на ИААА и АПИ за претоварването на тежкотоварни автомобили. „Тема, която бих определила като силно приоритетна, особено с оглед на тежките инциденти, на които станахме свидетели през последните дни и години, с претоварени тежкотоварни автомобили“, подчерта Мария Лазарова.

Засилени проверки в пунктовете за периодични технически прегледи, съвместно от Икономическа полиция, ИААА и НАП, ще се извършват още от този месец. Анализът показва, че делът на превозни средства, които не успяват да преминат периодичен технически преглед поради техническа неизправност, е под 1%. Същевременно България е държавата с най-стар автопарк в Европа. „Данните категорично показват, че са нужни действия за проследяване дейността на пунктовете, защото това е област, изцяло свързана с превенцията на пътни инциденти“, коментираха участниците в заседанието.

МВР вече започна промяна в начина на планиране и осъществяване на контролната си дейност, като резултатите от тези мерки бяха представени на вниманието на Комисията. Екипите на Пътна полиция осъществяват контрол по време на движение, приоритетно на пътни участъци с интензивен трафик, с превантивен и дисциплиниращ ефект върху водачите. Допълнително пътните полицаи ще завишат проверките за поставяне на обезопасителни колани. ДАБДП предостави данни, според които близо 90% от хората признават, че не поставят коланите си, когато пътуват на задните седалки. Тази тенденция ще бъде променена в следващите месеци с много по-засилени проверки, като очакванията са, че това ще се отрази и на нивата на пътния травматизъм в страната.

Мярка, отлагана от повече от три десетилетия – от този месец ще се осъществява денонощен контрол над водачите, извършващи обществен превоз на пътници и товари, за спазване на времената за управление и почивка, както и за техническа изправност на превозните средства. В много спешен план новият изпълнителен директор на ИААА Бойко Рановски е създал организация за промяна на работата в рамките на сегашния числен състав, като денонощните инспекции стартират в най-натоварените откъм трафик области и постепенно ще бъдат разширявани в цялата страна.

Пътните отсечки в района на Кресненското дефиле и Поликраище ще станат еталон на прилагане на подхода „Безопасна система“. Идеята е на тях да се приложат всички мерки за активна и пасивна безопасност, като постигнатите резултати след това бъдат основа за планиране и защита на по-високи инвестиции в пътната безопасност.

Пътнотранспортните произшествия в крайпътното пространство (преобръщане, удар в дърво, стълб и др.) се характеризират с тежки последствия – за последните три години са настъпили 3 051 произшествия, при които са загинали 400 лица, а други 3 820 са били ранени. Само до края на месец август са настъпили 675 със 78 загинали и 879 ранени. Затова бе решено до средата на 2023 г. АПИ да изготви план-програма и да стартира поетапното обезопасяване на крайпътното пространство. Сигнализацията е друга приоритетна тема, в която са натрупани много проблеми през годините. Затова Комисията възложи на АПИ в същия срок да направи пълен преглед и актуализиране на сигнализацията с пътни знаци и пътна маркировка.

Изготвяне на анализ на дейността на центровете за спешна медицинска помощ за 2020 г. и 2021 г. относно реакцията при настъпило ПТП; подготовка на предложения за намаляване на времето за реакция от потвърждението и поемането на сигнал до пристигане на мястото на инцидента, са мерките, по които ще работи Министерството на здравеопазването.

Акцент бе поставен и на работата с децата в училищата и детските градини. Припомнено бе, че всяко учебно заведение трябва да има действаща Комисия по безопасност на движението по пътищата, като тяхната работа е особено важна в навечерието на първия учебен ден.

Заместник-председателят на ДАБДП Мария Лазарова подчерта, че всички мерки са били разработени в тясна координация с ангажираните институции и изрази надежда, че те ще бъдат подкрепени от неправителствения сектор. „Само ако обединим усилия – ведомствата, организациите и цялото ни общество, можем да постигнем резултатите, които всички искаме в борбата с пътните инциденти“, каза тя. 

В днешното заседание участие взеха и Венцислав Катинов, заместник-министър на вътрешните работи, Захари Христов, заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството,  Николай Найденов, заместник-министър на транспорта и съобщенията, представители на неправителствени организации и медии.

Служебният министър на иновациите и растежа Александър Пулев ще посети Габрово на 10.09.2022 г.

Служебният министър на иновациите и растежа Александър Пулев ще посети Габрово на 10.09.2022 г. (събота) и ще се срещне с областния управител Кристина Сидорова. Министър Пулев ще бъде в града във връзка с Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) и възможностите за бизнеса от областта да кандидатства по него и по други европейски програми.
Министър Пулев и областният управител на Габрово ще дадат брифинг за представяне на първата за България процедура от Плана за възстановяване и устойчивост – „Технологична модернизация“. Тя е с общ бюджет в размер на 260 млн. лв. Процедурата е насочена към микро, малки и средни компании. Брифингът ще започне в 15:30 ч. в Заседателна зала на Областна администрация – Габрово (пл. "Възраждане" № 5).
Министър Пулев ще представи и предстоящите до края на годината процедури по Плана за възстановяване и устойчивост и по структурните фондове на ЕС.

„Христо Маринов – майсторът мутафчия в музей „Етър“ продължава в националната селекция по системата „Живи човешки съкровища – България“

„Христо Маринов – майсторът мутафчия в музей „Етър“ е кандидатурата от област Габрово, която продължава в националната селекция по системата „Живи човешки съкровища – България“.  Тя е издигната от РЕМО „Етър“ – Габрово и представя знания и умения, свързани с традиционния занаят козинарство или мутафчийство.  Оценката на областния кръг бе проведена от петчленна комисия, в която взеха участие представители на Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей при Българска академия на науките, Регионалния исторически музей, РЕКИЦ „Читалища“ и Областна администрация.

Мутафчийството е занаят, при който се изработват изделия от козя козина – дисаги, пътеки, торби, чували. Днес тази продукция се използва предимно за украса на помещения и няма пряко приложение в ежедневието на хората. Мутафчията извършва редица дейности, за да се стигне до готов продукт. Най-напред се сдобива с остригана от кози козина – кръкма, материалът, с който се работи. Козината се изчиства ръчно от бодили, сплъстени топчета и нечистотии, разчепква се и се сортира по цвят и дължина. Разбиването на козината е познато още като разчепкване с биене. Преденето на козината става на чекрък. Мутафчията слага под лявата си мишница „вулия“ – кожена торба, в която на къделя е свита козината. Превързва се през кръста с „черкез“ – кожен колан, закачен на „юрган“ – въже, задвижващо мутафчийския чекрък. Майсторът е прав и се движи назад, като едновременно преде една и пресуква две нишки. Заради движенето назад, другите занаятчии се шегуват, че на мутафчиите не им върви, тъй като имат „рачешки“ занаят. Изпредената козя козина се тъче на вертикален мутафчийски стан. Дължината на мутафчийските изделия зависи от височината на стана. Мутафчийските станове не позволяват да се тъкат пътеки, по-дълги от двойното разстояние между двете кросна – около четири метра. За разлика от домашното тъкачество, в мутафчийството шарките на тъканите се оформят на основата, а също и основата, и вътъкът са от козинява прежда.

Изработването на изделия от козя козина е съхранено като умения и се предава на поколенията от майстора Христо Маринов. Той не е потомствен майстор, но е усвоил занаята и го практикува в традиционната за него среда – в занаятчийска работилница от стари майстори с преминаване през етапите чирак, калфа, майстор. По същия начин го предава и на по-младите. Майсторът има и множество изяви, които популяризират занаята у нас и в чужбина. Важно е да се отбележи, че във всички свои дейности той е подпомаган от РЕМО „Етър“, който полага усилия този занаят да бъде опазен и популяризиран.