Стартира първото за 2022 г. проучване на работодателските потребности от кадри

Агенцията по заетостта стартира първото за 2022 г. проучване на потребностите на работодателите в България от работна сила. То се провежда за пета поредна година на основание чл.10 от Закона за насърчаване на заетостта, съвместно с Комисиите по заетост към Областните съвети за развитие в 28-те области в страната.

Аналогично на предходните проучвания, и този път ще бъдат анкетирани работодатели от формирана статистическа извадка за всяка област – представители на различни групи по големина и икономическа дейност, с което ще се формира национална представителност на проучването. Те ще бъдат поканени да попълнят on-line анкетен формуляр и да посочат какви умения, компетентности и професии трябва да притежават кандидатите за работа и персонала в техните предприятия. Успоредно с това работодателите могат да заявят потребностите си от работници без специална квалификация, както и такива, изискващи специфична правоспособност.

Настоящото проучване за трети път ще се проведе в условията на пандемия. Очакванията са социално-икономическите последствия от нея отново да се отразят върху броя и вида кадри, от които работодателите считат, че ще имат нужда или ще се наложи да освободят в следващите месеци и години. В тази връзка, Агенцията по заетостта в on-line анкетния формуляр е включила въпроси относно влиянието на епидемичната криза. С това проучване вече ще се наблюдава и търсенето на кадри от т.нар. регулирани професии.

Анализът на заявените в анкетата потребности на бизнеса и администрацията през следващите 12 месеца ще подпомогне насочването на краткосрочните мерки и програми за провеждане на подходящи форми и обучения за придобиване на професионални и ключови умения, търсени от работодателите. Прогнозите за освобождаване на персонал са полезни за вземането на решения за продължаване, актуализиране или създаване на нови адекватни мерки за подкрепа запазването на работните места на заетия персонал, особено в някои силно зависими от пандемията икономически сектори.

Очакванията на анкетираните работодатели за необходимите им специалисти след 3 до 5 години са информация, която подпомага определянето на приоритетите в сферата на образованието, обучението и насърчаване на заетостта. Така ще бъде отчетена не само продължаващата криза, но и промените в технологията и организацията на труда, настъпващи в бързи темпове през последните месеци.

Агенцията по заетостта разчита отново на активното участие на работодателите от статистическата извадка, които ще бъдат поканени да споделят своето мнение. Тяхната отзивчивост е предпоставка за насочване на усилията на всички страни за съхраняване, развиване и откриване на кадри, от които бизнесът може да се възползва, за да постига по-висока производителност и качество на работа.

Анкетният формуляр ще може да се попълва до 18 март 2022 г., след което резултатите ще се обобщят и анализират на областно и национално ниво, като информацията ще бъде публикувана на сайта на Агенцията по заетостта.

От 2018 г. два пъти годишно Агенцията по заетостта анкетира работодателите за техните потребности от кадри през следващите 12 месеца и очакванията им за необходим нов персонал в средносрочен план – след 3-5 години. Обобщените резултати от всички предходни проучвания за търсените от бизнеса професии и умения са публикувани на официалния сайт на Агенцията по заетостта, в рубриката „Проучване за потребностите от работна сила”.

Снимка: https://www.tvevropa.com

Областният управител проведе среща за организацията и връщането на учениците в училище след ваканцията

Областният управител Ралица Манолова проведе оперативна онлайн среща с директора на РЗИ – Габрово д-р Николай Пенчоков и началника на РУО – Габрово Георги Маринов, за да обсъдят създадената организация за връщане на учениците на училище след изтичащата ваканция. Високата заболеваемост сред децата и учениците и най – вече скритата такава беше поводът за направена анкета сред родителите, по инициатива на областния управител, за проучване тяхното мнение по отношение на начина на обучение на децата им. Както беше коментирано и по време на Областния щаб за превенция от Ковид – 19, боледуващите деца през този период са много повече от данните в официалната статистика. Това беше потвърдено и от анкетата с родителите. Ралица Манолова благодари за бързата организация на учителите  и директорите и подчерта, че допитвайки се до родителите е било най – верния подход да се вземе определено решение, което касае учениците. Отчитайки цифрите към момента въведената мярка за ротационен принцип на обучение е правилна, считано от 7 до 18 февруари за учениците от 5 до 12 клас. – коментираха участниците в срещата.  Директорите на всички учебни заведения имат готовност и са направили график за посочения период по випуски, така че да има 50 % присъствено и 50 % обучение в електронна среда, който ще бъде качен на интернет страницата на всяко училище до края на деня.

По време на срещата областният управител обсъди с д-р Пенчоков и доставката на медикаменти и обезпечеността на лечебните заведения. Манолова изрази увереност, че забавяне и разлики в заявените количества няма да има, каквото уверение е получила от Министерството на здравеопазването.

Областния управител и директорът на МБАЛ „Д-р Тота Венкова“ обсъдиха състоянието на лечебното заведение и текущи въпроси

Областният управител Ралица Манолова проведе работна среща с директора на МБАЛ „Д-р Тота Венкова“ д-р Минко Михов, по време на която обсъдиха състоянието на болницата към момента, която като областна такава има изключителна социална функция преди всичко. Ралица Манолова подчерта, че здравеопазването е приоритет и винаги е на разположение да съдейства при възникнал проблем или ситуация, която изисква навременна координация с министъра на здравеопазването.  Д-р Михов представи накратко информация с показателите на болницата, откъдето впечатление прави, че болницата няма просрочени задължения от две години насам и е в добро финансово състояние. Изключително предизвикателство, пред което е изправена  е липсата на персонал и високата възрастова граница на работещите например сред медицинските сестри. „Липсата на кадри в тази сфера е навсякъде, не само в нашата област, но това е проблем, който обединява всички ни и заедно трябва да търсим решение, да огледаме условията на работа, възможностите за реализация и живот в нашия град.“ – подчерта областният управител.

Болницата предоставя добри условия за работа и развитие,  показателно за това са тринадесетте нови специализантите, които са избрали това болнично заведение. В тази връзка д-р Минко Михов отбеляза още, че болницата е получила акредитация с оценка „отличен“ по всички основни специалности, за обучение на студенти и специализанти за 5 години. Това означава, че болницата може да обучава кадрите си, стига да има достатъчно интерес към нея. „Областната болница е на различно ниво от останалите такива, разполага със съвременна апаратура, обновява отделения, за да може пациентите да се чувстват добре, а  само преди дни завърши и ремонтът на АГ – отделението, който е на стойност 450 хил. лв. и за него помогнаха и много фирми“ – коментира директорът на лечебното заведение. Той отбеляза, че през последните две години бизнесът от област Габрово е направил изключително много за болницата, респективно за всички жители на региона, които ползват услугите й. „Свидетели сме на истинска вълна от съпричастност, благодарни сме и вярвам, че изграденото добро партньорство ще продължи и занапред.“- допълни д-р Минко Михов.