ОТЧИТА СЕ ЗНАЧИТЕЛЕН РЕЗУЛТАТ В РАБОТАТА НА ДЪРЖАВАТА ЗА ГАРАНТИРАНЕ ПРАВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕ НА ДЕЦАТА И УЧЕНИЦИТЕ За област Габрово от началото на дейността на Механизма до сега процентът необхванати деца и ученици се променя от 17 % на 1,5 %

През последните години България има все по-координирана и целенасочена политика за обхващането на деца и ученици в образователната система и реализира значителни резултати в усилията за проследяване правото на образование. Това беше отчетено на онлайн среща на Координационното звено по Механизма за съвместна работа на институциите по включване и предотвратяване на отпадането на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст, в която участваха и областният управител Невена Минева и началникът на РУО – Габрово Георги Маринов.

При откриване на срещата вицепремиерът Томислав Дончев отбеляза, че с работата си екипите по обхват са разрешили един от основните проблеми в образованието, а именно обхващането на децата и учениците в образователната система. Според него целият натрупан опит на институциите да работят заедно трябва да се съхрани и да продължи в максимална степен след преодоляване на предизвикателствата, свързани с пандемията.

По данните за дейността на Механизма за последните три години в системата са се върнали или са записани за първи път над 50 000 деца и ученици. Увеличава се и броят на обхванатите в задължително образование, като новозаписаните през тази година са над 6 000. Успоредно с това намалява и делът на необхванатите 15-годишни ученици, като към момента той е само 5% за разлика от 2018 г., когато е бил над 7%. Наблюдава се и тенденция за увеличаване на средния брой години, в които учениците остават в образователната системата. За област Габрово данните сочат, че от 12 137 подлежащи деца и ученици към месец юли 2017 г. необхванатите са били 2059 или 17% /включително в чужбина/. След усилената работа от страна на всички институции към месец септември 2020 г. от 11 834 подлежащи деца и ученици, необхванатите са 179 или 1,5 % /включително в чужбина/.

Особен акцент беше поставен от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев върху дейността на образователните медиатори и социалните работници, които активно се включват в работата - носят образователни материали до домовете на децата и разговарят с родителите им за ползите от обучението и за възможностите за реализация след придобиване на качествено образование. Министър Красимир Вълчев благодари и на областните управители за активната работа при координацията на дейностите на институциите и подчерта, че занапред трябва да се активира Механизмът повече по отношение на 4-годишните деца, като се развие териториалната отговорност на училищата и детските градини. Той посочи, че за намаляване на таксите за посещения в детските градини в бюджета са предвидени 25 млн. лева, както и 110 млн. лв. за строеж на детски градини по Програмата на МОН.  Успоредно с това страната ни инвестира и в осигуряване на персонални устройства за учениците и учителите, като през последните 10 месеца бяха закупени около 28 000 компютъра за нуждите на обучението от разстояние. „През декември спрямо април беше повишен обхватът на учениците в електронно обучение с 2%. През същия месец бяха раздадени над 32 000 устройства за ползване от учениците“, уточни още министър Вълчев. Отделно ще бъдат закупени още 80 000 устройства по инструмента на ЕС за справяне с предизвикателствата от пандемията от Covid-19 „React ЕU“, допълни Вълчев.

Министърът на труда и социалната политика Деница Сачева информира, че над 1800 деца и младежи без родители са получили техника и безплатен интернет, за да учат. Тя припомни, че родители на близо 30 000 първокласници и над 24 000 осмокласници получиха помощ, за да се стимулира записването на деца в училище и да се ограничи отпадането им след 7 клас от системата. Над 35 700 семейства са получили помощ за отглеждане на дете по време на обучението от разстояние, като са изплатени 30 млн. лева до момента. 73 милиона са осигурени за цялата година.

Продължават усилията на институциите за връщане и предотвратяване на отпадането на деца и ученици от образователната система. От съществено значение за ефективността на дейностите са добрата комуникация и сътрудничество между всички страни на регионално и местно ниво.

До края на април 2021 г. Регионална библиотека ”Априлов-Палаузов“ продължава да работи с читатели от 9.00 ч. до 17.30 ч.

В условията на удължена извънредна епидемична обстановка до края на април 2021 г. обслужването на читатели в Детски отдел, филиала и Заемната за възрастни става при засилени противоепидемични мерки – задължително поставена маска за еднократна или многократна употреба, дезинфектант на ръцете и спазване на дистанция най-малко от 1,5 м. В зоните за заемане на литература не се позволява струпване на читатели. При влизане в основната сграда на библиотеката температурата на посетителите ще бъде измервана с безконтактен  термометър. Отделите разполагат с дезинфектант за ръце и ежедневно се извършва неколкократна дезинфекция. Максималният брой на посетителите, които могат да присъстват едновременно в залите за заемане е двама, като времетраенето на престоя  е до ½ час. Всички читатели са длъжни да използват предоставените им ръкавици за еднократна употреба.

Възможността за заемане на книги след предварителна заявка оставаЗаявката може да бъде направена по телефон, имейл, или на място. Препоръчва се на потребителите да ползват електронния каталог https://ilib.libgabrovo.com/ за избор на конкретни заглавия и онлайн услугата „Моята библиотека” за заявка на литература и презаписване на заети документи. До края на извънредната епидемична обстановка заявките са безплатни. Заетите библиотечни материали може да бъдат презаписани и на тел. 066 806210 – Заемна за възрастни, 0878649754 - филиал и 066 806327 - Детски отдел или съответно на имейл: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите., Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. и Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите..

Информационно обслужване онлайн при постъпили запитвания и библиографски справки се заявява чрез имейл на съответния отдел или чрез опцията „Попитай библиотекаря” на сайта на библиотеката. Библиотеката продължава да извършва по електронен път и други библиотечни услуги (предоставяне на писмена библиографска и фактографска информация, ретроспективни библиографски издирвания, копия на библиотечни документи и др. Чрез сайта www.libgabrovo.com. могат да се ползват и всички дигитални услуги и ресурси на РБ „Априлов – Палаузов” – например Дигиталната библиотека „Ръкописи, старопечатни книги, редки и ценни издания“ (http://kin.libgabrovo.com/), както и Дигиталната библиотека „Габровски периодичен печат“ (http://e-lib.libgabrovo.com/).

Обслужването на потребители в отдел „Краезнание”, читалните и отдел „Изкуство” става само с конкретно посочен източник с всички библиографски данни след предварително подадена заявка или попълнена заемна бележка на място. Един документ се ползва еднократно, след което подлежи на 72-часова карантина. Всеки потребител в отдел „Изкуство”, читалните или отдел „Краезнание” ползва работно място съобразно противоепидемичните мерки, където ще му бъдат предоставени заявените документи. Максимален брой потребители в отдел „Изкуство” и отдел „Краезнание”  -  един потребител, с времетраене на престоя до 1 час. В читалните – трима потребители с времетраене на престоя до 1 час. Няма да се допускат читатели след запълване на определения капацитет за ползване на зоните за обслужване.

Библиотеката притежава машина за почистване на книги чрез UV стерилизация, от която читателите могат да се възползват. Освен това всяка върната книга се подлага на 72-часова карантина и през това време не се предоставя на друг читател.

Към този момент не е разрешено ползването на настолните компютърни конфигурации в библиотеката и ползването на текущи периодични издания. Не се допускат посетители извън зоните за обслужване.

Приключи мониторингът и оценката на изпълнението на Областната стратегия за подкрепа на личностно развитие на децата и учениците, предстои разработване на нова за периода 2021-2022 г

Приключи мониторингът и оценката на изпълнението на Областната стратегия за подкрепа на личностно развитие на децата и учениците в края на двугодишния й период на действие. Мониторингът е проведен от работна група, назначена със Заповед на областния управител Невена Минева. Изготвен е и утвърден от областния управител доклад, който включва три основни направления - Подкрепа на личностното развитие на децата и учениците в училищата и детските градини; Подкрепа на личностното развитие на децата и учениците в свободното им време; Човешки ресурси и сътрудничество. Към всяко от тези направления има описани обща и специфични цели, а на база постигнати индикатори работната група извежда изводи, които ще вземе предвид при разработването на новата Стратегия, която ще е за периода 2021 – 2022 г. Областната стратегия за подкрепа за личностно развитие на деца и ученици на област  Габрово се разработва в изпълнение  на чл. 196 от Закона за предучилищното и училищното образование и чл. 5 от Наредбата за приобщаващото образование и следва да бъде готова и утвърдена до края на м. март 2021 г.   

По време на оперативна среща на работната група, бяха обсъдени изводите от доклада и разпределени задачите по актуализация на данните, който ще залегнат в следващата Стратегия.  От изготвения доклад прави впечатление, че извършените тестове за ранно детско оценяване са двойно повече в сравнение с периода на действие на предходната Стратегия (2018-2019г.). Извършено е ранно оценяване на децата в детските градини във всички общини. Дряново, която преди не извършваше ранно оценяване поради липса на специалисти, от този период също стартира практиката. Почти тройно по-голям е броят на консултациите по отношение преодоляване на различни трудности в обучението. Наблюдава се все по-нарастващо взаимодействие между родители, педагози, психолози и специализиран персонал.

Във връзка с обучението от разстояние през 2020 година интензивно се активира използването на информационните и комуникационни средства, което извежда дигиталните компетентности, както на учениците, така и на  участниците в процеса на образование и подкрепа за личностно развитие, на ново ниво. С нарастването дела нa STEM профили и специалности в габровските средни училища се обновява и материално-техническата база чрез изграждане или планиране на нови кабинети, оборудвани с високотехнологични системи и софтуери, които създават облик на нова образователна среда за развитие на младите хора.

Увеличен е броят на инициативите в сферата на здравното образование и здравословния начин на живот с оглед пандемията от COVID-19.

Наблюдава се траен интерес на училищата и детските градини към участието в проекти. Една част от тях вече имат създадени партньорства и ги използват за последващи дейности и устойчивост на резултатите. Финансирането по проекти е допълващо и създава условия за разнообразяване на дейностите на учебните заведения. Реализирани са дейности за обща подкрепа за личностно развитие на децата и учениците дори в условията на прекъснат присъствен учебен процес през 2020 година със средствата на компесаторни механизми.

Продължава работата с деца и ученици с рисково поведение като се набляга както на превенцията, така и на допълнителна работа и консултации с родителите на такива деца и със самите деца. Отчетен е увеличен интерес към заниманията в сферата на изкуствата. Проведени са повече обучения и семинари за работата в подкрепа на личностното развитие на децата и учениците. Стартирана е практика и за провеждане на уебинари.

Личностното развитие е предпоставка за по-качествен начин на живот и като такова то дава възможност на всеки човек да осъзнае и развие своите знания, таланти и потенциал с цел по-добра реализация. Подкрепата за личностно развитие на децата и учениците е залегнала в Закона за училищното и предучилищното образование. Правото на личностно развитие е регламентирано чрез Закона за предучилищното и училищно образование и Наредбата за приобщаващо образование.